Belian Online

Untuk Belian secara online Email order anda ke memoplusgoldmalaysia@gmail.com atau call 03-62752020...

"Like" Page Memo Plus Gold di Facebook!!

Friday, February 21, 2014

Persediaan untuk Berjaya di Dalam Peperiksaan

Dengan kesibukkan musim persekolahan dan peperiksaan yang pastinya tidak jauh mengekori di belakang, ikuti perkongsian kami ini tentang teknik pembelajaran yang pastinya hebat dalam membantu kamu memahami dan belajar meningkatkan daya ingatan dalam mencapai kejayaan untuk peperiksaan.

Gunakan tip belajar dengan oantas untuk membantu kamu meningkatkan teknik pembelajaran dan memastikan kamu berada di jalan yang betul menuju kecemerlangan di dalam peperiksaan kamu. Pastinya kamu akan merasa kejayaan yang di kecapi amat indah sekali seperti menjulang piala kemenangan di hadapan semua rakan dan ibubapa.

Teknik Belajar Pertama 
Fahamkan topik yang hendak kamu belajar dengan ayat kamu sendiri : Guru atau pensyarah boleh menerangkan sesuatu kepada kamu, atau mungkin kamu mempelajarinya melalui buku teks dan mempunyai kumpulan untuk belajar tetapi ianya tidak berguna jika kamu tidak faham tentang ilmu yang kamu pelajari. Jika kamu tidak faham tetapi menjawab peperiksaan berdasarkan apa yang kamu hafal sahaja, tentunya keputusan kamu tidak menggembirakan. Untuk menghalang masalah ini, tanamkan tabiat menulis apa yang kamu fahami sebagai nota kamu daripada menulis apa yang kamu ingati atau hafal. Inilah kunci bagi meningkatkan ingatan kamu untuk memahami apa yang kamu pelajari. Jadi, jangan hanya menghafal bulat-bulat perkara yang kamu pelajari dan mulakan langkah-langkah untuk memahami topic terbabit di dalam bahasa yang kamu sendiri faham.

Teknik Belajar Kedua 
Jangan takut untuk bertanya soalan : Tentu sekali ini bergantung kepada subjek apa yang kamu pelajari. Kadangkala konsep yang di ajar memang susah untuk di fahami dan kamu perlu bertanyakan soalan kepada guru, pensyarah atau sesiapa sahaja yang mengajar kamu untuk lebih memahaminya. Jangan takut kerana tiada istilah “soalan bodoh” jika kamu ingin belajar dan menjadi lebih pandai. Jadikan diri kamu seorang yang sentiasa ingin tahu kerana menurut William Arthur Ward; “Perasaan ingin tahu merupakan sumbu lilin untuk pengetahuan”. Dengan bertanya soalan dapat membantu kamu memahami dengan lebih jelas berkenaan subjek yang kamu ambil dan menyediakan kamu untuk peperiksaan.

Teknik Belajar Ketiga 
Uji diri kamu : Jika kamu merasakan kamu faham tentang konsep topik yang di bincangkan, amat penting bagi kamu menguji diri kamu untuk memastikan adakah kamu betul-betul faham. Cuba dan cipta suasana seperti ketika waktu peperiksaan. Tutup telefon kamu, senyap dan setkan masa untuk menjawab soalan. Kamu boleh mencuba untuk menjawab soalan yang di berikan untuk ujian atau soalan latihan peperiksaan asalkan kamu melakukannya dengan permikiran yang betul. Dengan itu kamu dapat mengetahui sejauh mana pengetahuan kamu dan boleh bersedia untuk peperiksaan yang sebenar. Selain itu kamu juga akan mendapat pengalaman yang berguna yang dapat membuatkan kamu lebih selesa dalam menjawab peperiksaan sebenar. Sediakan kad yang ditulis dengan formula atau fakta untuk ulangkaji yang cepat sebelum peperiksaan bagi menyegarkan minda kamu tentang subjek tersebut.

Teknik Belajar Keempat  
Jadi kreatif dengan menggunakan alat bantuan belajar : Tidak semestinya kamu hanya perlu duduk di hadapan buku untuk belajar. Banyak lagi cara yang menarik dan mudah untuk kamu cuba. Kamu boleh cuba sebanyak mana teknik yang kamu jumpa dan pilih salah satu yang mampu membuatkan kamu belajar dengan lebih baik. Contoh paling baik adalah “flashcard”, peta minda, mnemonic, video dan audio. Kamu juga boleh belajar dengan melihat rancangan pendidikan seperti di Astro Tutor TV.

Teknik Belajar Kelima  
Pastikan matlamat kamu dan buat jadual belajar yang fleksibel : Bagi mencapai kejayaan di dalam peperiksaan kamu perlu tahu apa matlamat yang kamu ingin capai. Kerana itulah amat penting bagi kamu menetapkan matlamat sekarang dan membuat rancangan bagaimana kamu boleh mencapainya. Dengan matlamat ini serta rancangan yang fleksibel, kamu akan merasa lebih tenang untuk mencapai keputusan cemerlang apatah lagi kamu mempunyai banyak masa sebelum peperiksaan yang berlansung pada akhir tahun. Lebih dekat kamu ke tarikh peperiksaan, jadual pembelajaran kamu pastinya lebih sempurna dan merangkumi semua subjek dan topik. Kamu boleh merubah jadual kamu ini sesuai dengan keadaan semasa dan tahap kepayahannya.

Capai Kejayaan dalam Peperiksaan dengan Memo Plus Gold!

Jika kamu melakukan 5 teknik pembelajaran ini beserta permakanan harian Memo Plus Gold, kamu pastinya di jalan yang betul untuk mencapai kejayaan dalam peperiksaan. Ingat, semakin awal kamu mula belajar dan menyediakan diri kamu untuk peperiksaan, semakin kuat ingatan kamu dan juga lebih pemahaman tentang subjek yang kamu telah ulangkaji. Kamu juga tidak perlu merasa tertekan untuk belajar di masa hadapan.

Memo Plus Gold juga dapat membuatkan kamu mengingati dengan lebih mudah selain menjadikan pembelajaran lebih seronok!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...