Belian Online

Untuk Belian secara online Email order anda ke memoplusgoldmalaysia@gmail.com atau call 03-62752020...

"Like" Page Memo Plus Gold di Facebook!!

Friday, March 1, 2013

Bagaimana Untuk Meningkatkan Daya Ingatan

Ingatan merupakan faktor terpenting kepada kejayaan seseorang. Tidak guna pembelajaran yang di lakukan seandainya pelajar mempunyai ingatan yang lemah. Kerja keras yang di lakukan hanya akan terbazir begitu sahaja.



Oleh itu mari kita lihat bagaimanakah cara untuk meningkatkan daya ingatan bagi mencapai kejayaan.

Memberi Perhatian
Untuk mengingati, kita perlu menumpukan perhatian. Ini kerana otak perlu jelas dengan apa yang penting untuk di ingati dan apa yang tidak perlu. Dengan mengambil tahu apa yang perlu di ingati maka peluang ianya tertanam di dalam memori kita lebih besar dan ia akan sukar di lupakan.

Bayangkan dan Kaitkan
Ketika di beri penerangan oleh guru bayangkan masalah/maklumat yang diberikan dan kaitkan dengan kehidupan atau contoh yang senang di ingati. Mungkin juga anda boleh membuat kata kunci untuk mengingati fakta-fakta yang diajarkan oleh guru. Ini kerana otak kita lebih mudah memilih maklumat yang tepat yang telah disimpan di dalam memori kita dengan bantuan kata kunci yang ringkas.

Latihan Menyempurnakan
Dengan setiap latihan atau ulangkaji yang di lakukan kita memberikan ingatan kita satu hentaman untuk mengingat fakta terbabit. Latihan mampu menyegarkan ingatan serta menyimpan maklumat yang kita lupa dengan hanya membaca. Jadi buat banyak latihan supaya ingatan dapat dikekalkan.


Bermain
Berseronok tidak bermakna anda melupakan tanggungjawab untuk belajar. Malahan ia sebenarnya dapat membantu memperkuatkan ingatan anda. Dengan bermain permainan yang mencabar minda ia tidak lansung memaksa otak kita untuk berfikir dan aktif. Mainlah permainan seperti Catur, permainan melengkapkan ayat atau sukan seperti bola sepak yang juga memerlukan minda untuk memikirkan strategi. Pendek kata, bermainlah supaya ingatan akan lebih segar dan aktif.

Tanpa Tekanan
Tekanan mampu membuatkan pemikiran seseorang terbantut. Oleh kerana terlampau risau kemampuan otak untuk berfikir akan hilang. Oleh itu, elakkan dari memberi tekanan kepada diri kerana ianya tidak membantu anda lansung malahan memburukkan lagi keadaan.


Makanan Minda
Seperti badan yang memerlukan minyak untuk beroperasi, otak juga memerlukan perkara yang sama. Untuk kesihatan dan kecergasan otak kita memerlukan makanan dan diet seimbang. 

i) Dapatkan Omega 3 - Ikan seperti Sardin dan Salmon mempunyai kandungan Omega 3 yang tinggi. Atau jika anda tidak sukakan ikan makan sahaja kacang soya, kacang walnut ataupun biji labu. Omega 3 amat bagus untuk kesihatan otak manusia.

ii) Kurangkan kalori dan lemak - Lebihan makanan yang mengandungi kalori dan lemak mampu menyebabkan dimensia serta pengurangan fokus dan ingatan. Kurangkan pengambilan aiskerim, keju dan juga daging merah untuk mengelaknya.

iii) Makan lebih buah dan sayuran

iv) Minum teh hijau - mengandungi polyphenols, anti oksidan yang amat kuat yang menjaga otak dari toksin yang boleh merosakkan sel otak. Ia juga mampu meningkatkan ingatan anda di samping melambatkan proses penuaan otak. 

v) Memo Plus Gold - Produk yang di perbuat dari herba Bacopa Monnieri ini mampu menyegarkan kembali sel-sel otak seterusnya meningkatkan daya ingatan, tumpuan dan kecergasan. Ia telah di temui berjuta tahun yang lampau dan di gunakan secara tradisional sebelum di jadikan produk yang mampu dimiliki semua. Banyak kajian di lakukan sehingga terkeluarnya Memo Plus Gold yang mempunyai keberkesanan yang terbukti. Di Malaysia sendiri 16 tahun telah berlalu semenjak ia di pasarkan dan ramai yang telah berjaya mendapatkan kecemerlangan melaluinya. 



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...