Belian Online

Untuk Belian secara online Email order anda ke memoplusgoldmalaysia@gmail.com atau call 03-62752020...

"Like" Page Memo Plus Gold di Facebook!!

Monday, March 11, 2013

Cita - cita Anak Anda - Realiti atau Fantasi

Sumber : Butterflybuddy



Cita-cita merupakan pendorong untuk anak kita mencapai matlamat. Pastikan ianya realistik kerana kanak-kanak penuh dengan imaginasi dan kurang pengetahuan tentang dunia sebenar. Bagi mereka, pengaruh televisyen memainkan peranan dalam memilih kerjaya pilihan. 

Di sinilah peranan yang penting oleh ibubapa bagi membetulkan salah tanggapan mereka terhadap cita-cita mereka itu. Terangkan atau tunjukkan realiti sebenar terhadap cita-cita pilihan si kecil anda sedari awal kerana mereka akan di tanya tentangnya di sekolah nanti.

Seterusnya anda boleh memupuk minat mereka terhadap cita-sita yang telah di pilih secara interaktif agar mereka berusaha untuk mencapai cita-cita itu. Anda juga boleh mempelbagaikan pilihan mereka dengan membawa mereka melawat tempat-tempat berinfomasi semasa cuti sekolah seperti museum, Petrosains, Pusat Sains Negara dan sebagainya.

Pendek kata, pupuklah minat mereka sedari mula selain menunjukkan realiti kepada pilihan mereka. Semoga berjaya dan ingat bahawa " Melentur buluh biarlah dari rebungnya". Jika sedari kecil kita boleh pupuk minat dan memberikan matlamat, In Shaa Allah mereka sudah nampak jalan dan haluan apabila meningkat dewasa kelak. 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...